Search This Blog

Wednesday, July 16, 2014

Achik Amah's Chicken Curry

F.O.R T.H.E S.O.U.L

BENARKAH TUHAN ITU ADA?

Ada seorang pemuda yang telah lama belajar diluar negera, dia telah kembali ke tanah air, sesampainya di rumah dia meminta kepada orang tuanya untuk mencari seorang guru agama (Ustaz), siapapun yang bisa menjawab 3 pertanyaan darinya. Akhirnya orang tua pemuda itu mendapatkan orang tersebut.

Pemuda :: (Dengan nada sombong pemuda itu bertanya) Anda siapa...??? Dan apakah bisa menjawab pertanyaan.

Ustaz :: Saya hanya hamba ALLAH & dengan izinNya saya akan menjawab pertanyaan anda.

Pemuda :: (Tetap dengan nada sombong) Anda yakin....??? Sedang kan profesor & banyak orang pintar jugak tidak mampu menjawab pertanyaan saya..

Ustaz :: Saya akan mencuba sejauh kemampuan saya....!!!

Pemuda :: Saya punya 3 buah pertanyaan...?? ?

1. Kalau memang TUHAN itu ada, tunjukkan wujud TUHAN kepada saya ?

2. Apakah yang dinamakan TAKDIR ?

3. Kalau SETAN diciptakan dari api ,kenapa dimasukan ke neraka yang dibuat dari api, tentu tidak menyakitkan buat setan, sebab mereka memiliki unsur yang sama..? Apakah TUHAN tidak pernah berfikir sejauh itu..?

Tiba-tiba Pemuka Agama tersebut menampar pipi si pemuda dengan keras.. (sambil menahan sakit) si Pemuda berkata...

Pemuda : Kenapa...??? Anda marah kepada saya...???

Ustaz :: Saya tidak marah...!!! tamparan itu adalah jawaban saya atas 3 buah pertanyaan yang anda ajukan kepada saya..!!!

Pemuda :: Saya sungguh2 tidak mengerti..???!!!

Ustaz :: Bagaimana rasanya tamparan saya..!?

Pemuda :: Tentu saja saya merasakan sakit..!

Ustaz :: Jadi anda percaya bahwa sakit itu ada ?!!

Pemuda :: Ya.. Percaya !!

Ustaz :: Tunjukan pada saya wujud sakit itu ??!!

Pemuda :: Saya tidak bisa..!!!

Ustaz :: Itulah jawaban pertanyaan pertama, kita semua merasakan keberadaan TUHAN tanpa mampu melihat wujudnya.

Ustaz :: Apakah tadi malam anda bermimpi akan di tampar oleh saya..??!!

Pemuda :: Tidak...!!!

Ustaz:: Apakah pernah terpikir oleh anda akan menerima sebuah tamparan dari saya hari ini..??!!

Pemuda :: Tidak...!!!

Ustaz :: Itulah yang dinamakan TAKDIR !!!

Ustaz :: Terbuat dari apakah tangan yang saya gunakan untuk menampar anda..??!!
Pemuda :: Kulit...!

Ustaz :: Terbuat dari apa pipi anda...??!!

Pemuda :: Kulit...!!!

Ustaz :: Bagaimana rasanya tamparan saya..??!!

Pemuda ::Sakit...!!!

Ustaz :: Walaupun setan terbuat dari api dan neraka terbuat dari api, jika TUHAN berkehendak maka neraka akan menjadi tempat menyakitkan bagi setan...

MASIHKAH ANDA MERAGUKAN KEHADIRAN 'TUHAN' DALAM HARI-HARI KALIAN???..

T.H.E R.E.C.I.P.E


ACHIK AMAH'S CHICKEN CURRY
Posted by MamaFaMi
Source : Achik Amah (My brother in law's mom)


Ingredients :

1 big piece chicken thigh - clean and cut to three pieces
1/2 teaspoon fenugreek ( I don't have. I used Halba campur instead)
1/4 Holland onion - sliced thinly
3 shallots - minced
2 garlic - minced
1/2 inch ginger - minched
1 tablespoon chillie paste
1 1/2 tablespoons meat curry powder
1 stalk lemon grass - bruised
3 pieces kaffir leaves
1 medium sized dried tamarind skin
enough coconut milk
water
salt to taste
zeal (optional)
cooking oil

Method :

1. Heat cooking oil in a pot. Add in the fenugreek and sliced onion. Stir fry till onion soften.
2. Add in the minced ingredients and chillie paste. Stir till fragrant.
3. Add in curry powder and a bit of water.
4. Stir for a few minutes then add in chicken.
5. Add in coconut milk, lemon grass and kaffir leaves.
6. When the chicken is almost cooked, add in dried tamarind skin, salt and zeal.
7. Simmer for another 5 minutes or so. Remove from heat and ready to serve.

* Note :
1. Gravy musn't be thick.
2. The recipe is just my estimation. Please adjust according to your liking.


Have a nice day!


8 comments:

  1. Hi MamaFaMi, wow... I like the name Kari Ayam Achik Amah... Emmm. ... nama sedap didengar dan masakannya pulak, wow... enak sekali.... Kali ini, I pun nak curi resipi ni, hahahaha.... I boleh makan hanya dengan lauk ini bersama nasi putih. Tak payah lauk yang lain. Thanks for sharing, Mama and selamat berpuasa. Regards :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Ivy.... Hihi.. mesti Acik Amah happy dengar u suka nama dia. Ahaks.... She is such a sweet petit lady. And friendly too. Maklumlah kami orang Melaka semua friendly belaka! Hahaha....

      If you put extra chillie into the curry, biar ada pedas, then on it's own aje sudah sedap dimakan. Otherwise kena top up with sambal ikan bilis la. Thanks Ivy for the wishes. You take care!

      Delete
  2. What a wise Ustaz! Anyway that young man deserved the big penampau. I say, your curry 1 piece of chicken thigh only? Tak cukup kat rumah I.....It looks good. Kena cuba nih!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Phong Hong... you orang Melaka ke? Tu, you tulis, penampau! Hahaha... Kira Ustaz tu bijak, 2 in 1. Give jawapan plus what that arrogant guy deserves! Hihihi....

      I masak just one chicken thigh sebab I makan dengan my girl saja. Hubby doesn't quite like chicken. Enoughlah for the two of us. Berbuka time, can't eat much pun. If we have to fast like 3 months instead of 1, I think can turun sikit the number on my weighing scale! Hahahaha.....

      Delete
  3. Replies
    1. Dapat roti jala lagi best...
      Hi sis, how are you? How's Ramadhan so far? Reaching the peak days soon kan...

      Delete
    2. Alhamdulillah sehat2 aja.so far Ramadhan has been good...but dah dekat nak jdi sotong dah ni...umor dah byk, gitu le

      Delete
  4. nama kari ni mcm komersial jer...kalau buka kedai makan terlajak laris kari nie!

    siapa kita untuk menidakkan kehadiranNYa dalam hidup kita....kalau bukan kerana DIA takdenya kita kat sini
    Allahu

    ReplyDelete

Please feel free to drop a comment or two... much appreciated... thank you!